Rohamosan csökken az óvodai pedagógusok száma

2022. augusztus 29.Edukáció 605 szó3,1 perc olvasási idő
FőoldalRohamosan csökken az óvodai pedagógusok száma

Sokszor hallani arról, hogy az iskolákban egyre kevesebb a tanárok száma, ami lényegesen megnehezíti az oktatást. Ha azonban edukációról beszélünk, akkor nem mehetünk el az óvodák mellett sem, ahol szintén fellép a pedagógushiány.

Ha Miskolc példáját nézzük, akkor szeptembertől tizennéggyel kevesebb óvodai csoport fog indulni. Itt nem a gyerekek számával van gond, hanem a szakemberek hiányával, ami olyan szintre süllyedt, hogy veszélyeztetné a picik biztonságát, írja a nepszava.hu.

Miskolcon nem kevesebb, mint huszonnégy óvodapedagógus megy nyugdíjba, amit valahonnan pótolni kéne. Ha ez sem lenne elég, akkor tizennégyen egyéb okok miatt nem tudják folytatni, így a hiányzó óvodai dolgozók száma eléri a harmincnyolcat. Eközben dajkából és asszisztensből egyáltalán nincs hiány, hanem inkább kevesebbre lesz szükség. A kevesebb óvodai csoport azt jelenti, hogy három-négy munkavállaló elveszítheti az állását.

A szakszervezetek ezzel szemben úgy látják, hogy a probléma nemcsak Miskolcot, hanem az egész országot érinti. Egyre több dolgozó éri el a nyugdíjkorhatárt, miközben a fiatalok körében senki sem akar gyerekekkel foglalkozni, így nincsen utánpótlás. Ha ehhez megnézzük az egyetemi adatokat, akkor azt tapasztaljuk, hogy alig több, mint kétezer személy jelentkezett óvodapedagógus szakra. Az elmúlt években folyamatosan csökkenő tendenciát láttunk, azonban tizennégy éve nem volt ilyen kevés jelentkező.

Mi az oka a kevés munkaerőnek?

Nem szabad mindent a gyerekekre fogni, mivel az utánpótlás hiánya mögött az alacsony bérek állnak. Ahogy telnek az évek, egyre nagyobb a rájuk háruló munkateher, rengeteg adminisztratív feladat is vár rájuk, ráadásul gyakran kell túlórázni. Ha ezeket a szempontokat összeadjuk, akkor teljesen érthető, hogy a fiatalok más irányba indulnak el.

A MOE tavaly egy felmérést is készített, ahol megkérdezték az óvodapedagógusokat a munkájukról. Már tavaly a kétharmada felelt igennel arra a kérdésre, hogy van-e betöltendő hely az intézményükben. Az sem titok, hogy ezt a problémát egy pedagógiai asszisztenssel szokták megoldani, aki átveszi a helyettesítést. Ezután jönnek a túlórák és a csoportok összevonása.

Miért fontos az óvodák kérdése?

Az óvodai pedagógusok a kisgyermekekkel való foglalkozásra szakosodtak, már hároméves kortól egészen hatéves korukig. Feladatuk elsősorban a kisgyermekek felügyelete és a formális oktatás legalapvetőbb szempontjainak bemutatása. A témák között szerepel a szókincs, az alapvető olvasás és írás, valamint a szociális interakciók alapjainak fejlesztése. A kisgyermeknevelőknek pozitív környezetet kell teremteniük, és fel kell ismerniük a tanulók viselkedési vagy kognitív nehézségeit, hogy alkalmazni tudják a szükséges korrekciókat vagy tanítási módszereket.

Az óvodai dolgozóknak a kisgyermekkori fejlesztés alapos ismeretét is bizonyítaniuk kell, beleértve a legjobb gyakorlatokat és az aktuális kapcsolódó kutatásokat. Emellett meg kell érteniük és be kell tartaniuk a korai évek programjaira vonatkozó valamennyi szabályozást.

További bejegyzések

Go to Top