
Ennyi szakember segíti a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekeket hazánkban
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek mindig is voltak, viszont a fejlett állapotfelmérésnek köszönhetően ma már sokkal több esetben derül ki a probléma, így a speciális terápiáknak köszönhetően javulhatnak a segítségre szorulók életkörülményei.
Rejtve lévő betegség esetén, ugyanis az sokkal károsabb a gyerekeknek saját magukra és a környezetükre (család, szülők, testvérek, óvoda, iskola) nézve egyaránt, ezért minél kisebb korban – leginkább óvodásként – van felismerve az, annál előbb lehet megkezdeni az egyénekre szabott terápiát.
A sajátos nevelési igény (SNI) esetén egy olyan gyűjtőfogalomról beszélünk (fontos, hogy nem diagnosztikus kategória), amit kizárólag szakértői bizottság állapíthat csak meg. A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről pontosan definiálja ezt:
Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.
A sajátos nevelési igény (SNI) eloszlása Magyarországon
A KSH által közzétett statisztikák alapján láthatjuk, hogy Magyarországon nagyságrendileg 100 000 fő sajátos nevelési igényű gyermek található (2021/2022-es tanév), ami nem kevés. Ez a szám valószínűleg sokkal több, ugyanis a legtöbb esetben iskolás korban derül ki a betegség. Ennek köszönhető, hogy a legtöbben ebből a korosztályból kerülnek ki. Az adatok alapján ezután a középfokú oktatási intézmények következnek, míg a sort az óvodák zárják, ahol a legtöbb vizsgálatot kellene elvégezni, a problémákat pedig felismerni.
Az előző tanévhez képest drámaian megnőttek a számok (93.700 volt), ami a járvány okozta oktatási káoszokkal is magyarázható.
A legtöbben integrált oktatásban, nevelésben részesülnek. Megjegyzendő még a ’19/’20 tanévre vetített nemek eloszlása is, mely szerint a fiúk vannak többen (10%) a lányokkal szemben (5.4%). További adat, hogy a legjellemzőbb előfordulás a súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavar (69%), ezt követi az enyhén értelmi fogyatékos (12%), 8.5%-uk pedig beszédproblémával küzd. Megyék eloszlásában a legnagyobb arányban Bács-Kiskun megyében (14%) vannak SNI-sek, a legkevesebben pedig Hajdú-Bihar megyében (5%), illetve Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében (5.1) vannak. A súlyosan és halmozottan fogyatékos fiatalok száma közel 2500 fő, akiket fejlesztő nevelés-oktatás keretében látnak el köznevelési intézményekben. Az ő ellátásukat országosan 411 szakember (konduktor, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus) végzi, egyéni, illetve csoportos foglalkozások keretein belül.
A többi SNI-s gyermekek tanulását – a jelenlegi adatok szerint – nevelési-oktatási intézményekben 7.216 gyógypedagógus, konduktor és 816 pszichológus, továbbá a pedagógiai szakszolgálati intézményekben 2.783 gyógypedagógus, konduktor, 1.092 pszichológus, valamin 2.108 egyéb speciális szakember segíti.
A statisztikákból az is kiderül, hogy kevesebben vannak az óvodában felfedezett SNI-sek, mint általános iskolás társaik, tehát későn derül ki a probléma. Ez azért van, mert kisgyerekkorban még enyhék a tünetek, sokszor egy átlagember számára akár észrevehetetlen is lehet, viszont az életkor előrehaladtával ezek felerősödnek, illetve további problémákat okozhatnak.
Iskoláskorban jönnek elő ugyanis a tanulási nehézségek, koncentrációs problémák, vagy szociális beilleszkedési gondok, sikertelenségek, írja a nomag.hu. Ezért szükséges minél korábban az állapotfelmérés, hogy az életkörülmények javuljanak a terápiáknak köszönhetően.
Források: ksh.hu, nepszava.hu
További bejegyzések
Tested is a természet része – így segít a természetes fájdalomkezelés
Sokan hajlamosak vagyunk úgy gondolni a testünkre, mintha az egy különálló gépezet lenne, amit időnként szerelőhöz (vagyis orvoshoz) viszünk, ha „elromlik”. Pedig az emberi test nem gép, hanem élő, érző, alkalmazkodó rendszer, amely a természet
A természet rendje a kertben – így segít a térkő és a magaságyás a biokert kialakításában
A biokertészkedés napjaink egyik leginspirálóbb kertművelési irányzata: nemcsak egészséges zöldségeket és fűszernövényeket biztosít, de a természet ritmusát is közelebb hozza a mindennapjainkhoz. A természetközeli szemlélet ugyanakkor nem zárja ki a modern megoldásokat, sőt, a jól
Ülőmunka, tanulás, stressz: hogyan segíthet a relaxáció a szellemi teljesítményben?
Az információs társadalomban a fizikai fáradtság helyett egyre inkább a mentális kimerültség válik az első számú kihívássá. A folyamatos koncentráció, a képernyő előtt töltött órák, az iskolai vagy munkahelyi teljesítménykényszer mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az